VILLKOR

Bästa kund! Verkstans ambition är att göra din shoppingupplevelse så lustfylld, enkel och så säker som bara möjligt.

Vill du dela med dig av ris eller ros kontakta oss gärna på kundservice@verkstansverige.se

Köp & Leveransvillkor

 

När du lagt en beställning gäller avtal om köp först när Verkstan har bekräftat ordern genom en orderbekräftelse via e-post. Orderbekräftelsen genereras automatiskt av vår databas utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Verkstan får inte ingå avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

Om du skulle ångra din beställning efter att vi aktiverat ordern till Klarna så är vi tvungna att ta ut en avgift på 49kr för våra omkostnader som detta medför samt för att täcka den avgift vi i vår tur får från Klarna när ett köp makuleras.

Betalning

Verkstan erbjuder följande betalsätt:

Stripe (VISA, MASTERCARD & AMEX)

Presentkort
Har du fått ett presentkort från någon fantastisk vän, kärlek, familjemedlem är det väldigt enkelt att betala med det hos Verkstan. När du kommer till kassan finns en ruta där du fyller i presentkortets kod. Du behöver inte använda hela summan på en gång. Summan för ditt köp dras från presentkortets totala belopp tills det att pengarna är slut. I dagsläget går det tyvärr inte att kombinera Klarna och presentkort som betalningsmetoder.

Bankgiro
Vill du använda bankgiroinsättning som betalningsmetod kontakta oss först på kundservice@verkstansverige.se, avgift 49 kr.

Retur

Självklart får du returnera produkter köpta hos oss. Verkstan följer distans- och hemförsäljningslagen och som kund har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar. Detta förutsatt att produkten och produktförpackningen är i oförändrat skick. Av hygieniska skäl har vi ingen bytesrätt på badkläder, mössor, ringar och örhängen.

Alla returer ska skickas med DHL efter överenskommelse med oss. Vill du returnera en vara skickar vi en digital retursedel (som du skriver ut) till dig som du ska använda dig av. Eftersom det är du som ansvarar för returen tills dess att den når Verkstan är det viktigt att paketet är spårbart. Invänta därför alltid en retursedel från oss. Det är du som kund som står för returkostnaden på 59kr. Vid byte av vara lägger du en ny beställning i webbshopen (se avsnittet byte).

Kostnaden för returen justeras på din faktura via Klarna i samband med returprocessen. Vår hantering efter mottagandet av en retur tar normalt 10-12 arbetsdagar, vid hög belastning kan det ibland ta några dagar längre. Verkstan har enligt lag 30 dagar på sig att fullfölja en återbetalning vid retur/reklamation.
Du betalar då bara för varorna du valt att behålla, samt returkostnaden på 59kr. Väljer du att returnera hela beställningen betalar du returkostnaden på 59kr.

Frakt- och returkostnad kommer att finnas kvar på fakturan eller räknas av på återbetalningen till ditt kort. Retur till kort där kortet är utställt på bank utomlands sker med den aktuella dagens valutakurs. Differens kan uppstå men det är tyvärr inget vi på Verkstan kan påverka.

Observera att Klarnas fakturor förfaller normalt inom 14 dagar, har ni valt detta alternativ för er betalning så råder vi er att betala fakturan i väntan på att vi hanterar returen. Vi vill undvika att ni får en påminnelse av dem. Så fort vi hanterat returen så returneras betalningen till er.

Om vi mottager en retur som är defekt från tex oaktsamhet vid provning av plagget så förbehåller vi oss rätten att göra ett avdrag för denna skada. Avdraget kan vara upp till 100%, lika med plaggets värde om vi ser det som en omöjlighet att sälja igen. Vill du som kund ha tillbaka det defekta plagget så är det du som står för returavgiften baserat på leveransens vikt. Självklart ska du prova plagget varsamt så vi har chansen att sälja det vidare om ni ej vill fullfölja köpet. Vår miljö mår ej bra av att plagg kasseras pga oaktsamhet.

Hur du returnerar

Maila till oss på kundservice@verkstansverige.se när du vill skicka varor i retur. I mailets ämnesrad skriver du retur samt ditt ordernummer ex [Retur 1234567]. Skriv gärna ett kort meddelande om anledningen till din retur. Det hjälper oss att bli bättre. Vi bekräftar med en retursedel som du skriver ut och tejpar/klistrar på paketet.

Alla returer ska skickas med DHL efter överenskommelse med oss. När du returnerar en vara ordnar vi en retursedel till dig som du använder dig utav. Eftersom det är du som ansvarar för returen tills dess att den når Verkstan är det viktigt att paketet är spårbart. Invänta därför alltid en retursedel från oss. Det är du som kund som står för returavgiften på 59kr, alternativt 99kr vid rea. Vid byte av vara lägger du en ny beställning i webbshopen (se avsnittet byte).

Avgift för returer utan kontakt med oss innan returen skickas tillbaka debiterar vi en administrations avgift på 400kr per retur för den extra tiden det tar för oss att söka vem som returnerat sin order.

Vill ni att vi skickar er en returfraktsedeln via posten istället för att ni själva skriver ut den så går det naturligtvis bra, vår hanteringsavgift för detta är 49kr.

Skicka returen i samma emballage du fick leveransen i, annars packa in den så väl du kan. Skor ska returneras i sin originalkartong som i sin tur paketeras i ett skyddande yttre emballage. Du ansvarar för paketet till dess att det når oss på Verkstan. En retur tar cirka 10-12 arbetsdagar att genomföra men vi har enligt lag 30 dagar på oss att hantera returen. Självklart vill vi alltid försöka lösa det mycket fortare än så.

Byte

Det går utmärkt att byta en vara mot en annan. Enklast gör du detta genom att lägga en ny order på den vara du vill byta till samt gör en retur på varan du vill skicka tillbaka (se avsnittet returer). Detta för att försäkra dig om att din nya vara inte tar slut på lager. Vi retur av varor betalar du en hanteringsavgift på 59kr, alternativt 99kr vid rea. Observera att för enkelhetens skull kvitterar det nya köpet inte det gamla utan det behandlas som en ny order. Din retur makulerar vi självklart så fort vi mottagit ditt paket.

Reklamation

Vi ställer höga krav på våra leverantörer och vill såklart att dina varor levereras felfria. Skulle en vara mot all förmodan vara defekt ber vi dig maila kundservice@verkstansverige.se Beskriv felet och är det är möjligt bifoga gärna en bild. Defekta varor returneras till Verkstan efter överenskommelse.

Tänk på att silke och siden är känsliga material som inte är töjbara. Följ därför tvättråd och välj inte för små storlekar.

Vi godkänner ej en reklamation där plagget vid retur visar tydliga spår på oaksamhet vid provning av vara. Inte heller tar vi emot reklamationer av smutsiga eller fläckade produkter.

Har vi fått en reklamation på en vara som vi inte godkänner pga ovanstående anledning så är det kundens kostnad att få varan i retur om kunden då önskar.

Vi tar ej emot reklamationer för plagg som tappat paljetter och knappar. Inte heller går det att reklamera ett plagg för att färgen inte stämmer exakt, se avsnitt reservation.

Då en vara mot förmodan inte håller den kvalitet vi eftersträvar så kommer vi i första hand ersätta er reklamation med en ny vara i den mån vi har detta i lager.

Vid reklamationer tillämpas Konsumentlöplagen www.konsumentverket.se och vid en eventuell tvist följer Verkstan Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Öppet köp - gäller ej smycken & ätbart

Av hygieniska skäl gäller inte öppet köp smycken & ätbart. Vår policy är att du som kund aldrig ska oroa dig för att provade eller använda artiklar som innebär någon form av smittorisk.

Reservation

Vi reserverar oss för slutförsäljning samt att artiklar utan förvarning kan utgå ur sortimentet. En artikel kan sälja slut innan lagersaldot hunnit uppdateras i butiken. Av tekniska skäl kan färgerna på bildskärmen avvika något från verkligheten. Olika skärmar kan återge samma färgkod på olika sätt. Vi godtar inga returer på grund av att färg/nyans inte stämmer fullständigt då det är en omöjlighet för oss att återskapa, men vi strävar självklart efter att få till det så sanningsenligt som möjligt. Vi reserverar oss även för eventuella prisfel, prisändringar och korrekturfel. Samtliga våra priser anges i svenska kronor inklusive moms.

Personuppgifter
Verkstan är ansvariga för de personuppgifter du lämnar till oss. Vi använder dina personuppgifter när du handlar och i marknadsföringssyfte. Vill du ändra i uppgifterna eller bli borttagen ur registret gör du det enklast genom att logga in på ditt konto i butiken eller skicka ett mail till oss på kundservice@verkstansverige.se. Enligt lag får vi inte spara dina uppgifter utan ditt godkännande, vilket du gör genom att fullborda ett köp i butiken. För mer info gå till personuppgiftspolicy

Minderåriga

Verkstan får inte ingå avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

Cookies
En cookie är en textfil som skickas från en webbsida till din dator. Där lagras den antingen i minnet (session cookies) eller som en liten textfil (textbaserade cookies). Cookies används bland annat till att lagra inloggningsinformation och kundvagn under tiden du surfar runt i butiken. Är din webbläsare inställd på att inte acceptera cookies kommer du inte att kunna genomföra ett köp i butiken. Du kan lätt ändra detta i webbläsarens inställningar. Observera att vi inte använder cookies för att spara personlig information om dig. För mer info om hur vi hanterar Cookies gå till Cookie policy. Har du övriga frågor gällande villkor och lagar kan du besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.

Välkommen att kontakta oss på kundservice@verkstansverige.se när du vill. Vi älskar våra kunder!